بیان مساله:
اساساً اهمیت وسایل ارتباطی جدید در توانایی فوق العاده آنها برای انتقال پیام است. تلویزیون های ماهواره ای در حاضر با توجه به گستردگی و نفوذ آنها در جوامع مختلف و همچنین توان بهره گیری از ابزارهای تأثیرگذاری یکی از مهمترین امکان های ارتباطی هستند، به گونه ای که از ماندگاری تمامی شش عنصر پیام (نوشته، تصویر، حرکت، صدا، کلام و موسیقی ) بهره می گیرند (معتمدنژاد، 1371، 98). در جهان امروز هیچ ملیت، گروه یا فرهنگی را نمی توان یافت که دستخوش تغییرات نشده باشند سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژیکی جدید یکی از توسعه های بین المللی هستند که باعث پدید آمدن روابط بین فرهنگی وسیعتر و متنوعتر شده اند. ماهواره های ارتباطی به افراد در سراسر جهان این امکان را می دهند تا به طور همزمان اطلاعات و اخبار جدید را دریافت کنند، ولی در این میان باید به تأثیرات این جریان اطلاعات بر فرهنگ های مختلف توجه کرد
Samovar, Porter, McDaniel, 2007:4)).
در ایران امکان دریافت شبکه های 30 ماهواره از حدود 80 ماهواره وجود دارد. 80 ماهواره برنامههای حدود 6800 شبکهی تلویزیونی را پخش می کنند که از این تعداد، برنامه های حدود 3 هزار شبکه در ایران قابل دریافت است و حدود 78 شبکه فارسی برای مخاطبان برنامه پخش میکند (محمدخانی ملکوه، 1390، 301-300).
عملکرد رسانه های نوظهور فارسی زبان از جمله بی بی سی، خبر از سرمایه گذاری مدیران این رسانه ها در حوزه جنگ نرم است. اهداف اعلامی این شبکه متعدد و متنوع است و برخی از مهمترین نمونه های آن عبارتند از: پاسخ به نیاز مخاطبان، شکست انحصار تهران در پخش تلویزیونی، پر کردن خلاهای رسانه ای، پدید آوردن معیارهای نو در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی. برخی از اهداف غیر اعلامی این شبکه نیز عبارتند از: تأثیرگذاری بر افکار عمومی در بلند مدت، تغییر نگرش و رفتار مخاطبان، ظرفیت سازی در ساختار فکری مخاطبان، موجه نشان دادن و ترمیم چهرهی غرب، ایجاد تریبون برای مخالفان و منتقدان نظام و ادامهی پروژه براندازی نرم (همان منبع، 299).
بر اساس آمار اعلام شده هم اکنون حدود 70 درصد جمعیت شهرهای بزرگ از جمله تهران بیننده شکبه فارسی زبان بی بی سی هستند (بصیریان جهرمی، 1389).
اگر چه امروزه انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های مختلف تلویزیونی، نسبت به دیگر رسانهها، سرعت و اهمیت فزاینده ای یافته است اما این، اعتماد بی قید و شرط مخاطب را تضمین نمیکند، شبکه خبری چه داخلی باشد و چه خارجی، در صورتی مخاطب خود را حفظ و اعتماد آن را جلب می کند که در عملکرد خود، حرفه ای بودن را اساس قرار دهد بنابر این، ارزیابی انتقادی، ساختاری و کیفی شبکه های خبری و تعیین دامنه ی کاری آنها در برخورد با نیازهای استفاده کنندگان و کاربران، ضروری به نظر می رسد (تربتی، نصیریان، 1391، 80) این تحقیق به بررسی اخبار شبکه بی بی سی فارسی و شبکه خبر می پردازد و میزان اعتماد به این شبکه ها را از نظر مخاطبان بررسی می کند.
1-2 ضرورت واهمیت تحقیق:
یافتهها نشان میدهد که ماهوارهها از نظر ساختار تکنولوژی روز به روز پیشرفتهتر میشوند و در فرآیند نظام جهانی ارتباطات، دسترسی مخاطبان را آسانتر میکنند. تجربه نشان میدهد که در ایران با وجود توسعه شبکههای تلویزیونی و متنوعسازی برنامههای داخلی و حتی برخوردهای فیزیکی، دایره مخاطبان برنامههای ماهوارهای تنگتر نشده است. تردیدی نیست که رسانهها تأثیرگذاری عمیق و سریعی در شکلگیری نگرشها و باورها نسبت به مسایل داخلی و بینالمللی دارند و این مهم در کشور ما با حضور مثبت و فعال در عرصههای مختلف و با درک موقعیت منطقهای و جهانی ایران اسلامی و روی آوری رسانهها به کار حرفهای و رویکرد تولیدی محقق خواهد شد.
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1