نوشته شده توسط : مدیر سایت
دانشگاه یزددانشکده زبان و ادبیاتپایاننامهبرای دریافت درجه کارشناسی ارشدزبان و ادبیات فارسیبررسی اندیشههای کلامی در دیوان جامیاستاد راهنمادکتر محمّد خدادادیاستاد مشاوردکتر مهدی ملک ثابتاسفند93برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده نورالدّین عبدالرّحمن جامی ( شاعر و عارف بزرگ قرن نهم هجری ) از سرامدان زبان و ادب فارسی است. وی درزمینۀ زبان و ادب فارسی و عربی دارای تألیفاتی به نظم و نثر است. در زمان جامی مباحث و مسائل کلامی در بین اندیشمندان رواج داشت و به سبب اهمیّت این علم در شناخت دین و دفاع از آراء و عقاید دینی هرکدام از آنان که دارای تألیفاتی بودند به طرق مختلف به بیان این اندیشهها میپرداختند تا باعث رواج و تحکیم عقاید خود در بین مردم شوند. جامی نیز بنا به دلایل مختلف در آثار خود به بیان اندیشههای کلامی پرداخته است. در این تحقیق آرای کلامی جامی با تکیه بر دیوان وی موردبررسی قرارگرفته است. به دلیل اینکه این اثر وی سه دورۀ زندگی این شاعر یعنی دوران جوانی، میانسالی و پیری شاعر را در برمیگیرد بهتر میتوان عقاید این شاعر را در باب مسائل کلامی روشن ساخت. طبق بررسیهای صورت گرفته باید گفت که جامی در دیوان خود بیشتر به مباحث توحید و انواع آن، و مباحثی چون جبر و اختیار، قضا و قدر، توکّل، شفاعت، توبه، ذات خدا، جوهر و عرض، نبوّت، امامت و مسائل مربوط به آخرت پرداخته است. جامی در بیشتر اعتقادات خود بر مسلک اشاعره و ماتریدیه است چه این دو مسلک ازنظر اعتقادی بسیار به هم نزدیکاند. وی در مسائلی چون شفاعت و وعد و وعید دیدگاهی مانند امامیّه و اشاعره دارد. در مسألۀ لطف و عینیّت ذات و صفات دیدگاه جامی چون امامیّه و عرفا است ولی در این مورد نمیتوان بهطور حتم گفت که جامی نظر امامیّه را پذیرفته است زیرا جامی شاعری است عارف و شاید دیدگاه عرفانی وی در این زمینه غالب بوده است. کلمات کلیدی: شعر فارسی، قرن نهم هجری، عبدالرّحمن جامی، دیوان جامی، علم کلام. فهرست مطالب عنوان صفحه فصل دوم: بررسی زندگی و احوال جامی 2-3- ویژگیهای اخلاقی جامی.. 10 2-8- اوضاع سیاسی زمان جامی.. 15 فصل سوم:بررسی علم کلام و معرفی فرقه های کلامی 3-1-4- فواید و اهداف علم کلام. 43 ... برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 290 نوشته شده توسط : مدیر سایت
عنوان:بررسی بازتاب توکّل و رضا در متون نثر عرفانی قرن چهار تا هشت هجریاستاد راهنما:دکتر اکرم رحمانیزمستان94-93برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) عنوان……………………………………. صفحه
1-1 مقدمه تحقیق…………………………….. 2 1-2 بیان مسأله …………………………….. 5 1-3 سؤالات تحقیق…………………………….. 6 1-4 اهمیّت و ضرورت تحقیق………………………. 6 1-5 پیشینه تحقیق……………………………. 6 1-6 اهداف تحقیق…………………………….. 7 1-7 فرضیه های تحقیق…………………………. 7 1-8 تعاریف واژه های کلیدی……………………. 7 1-9 روش تحقیق………………………………. 8 1-10 حدود و قلمرو تحقیق………………………. 8
فصل دوم- بنیاد نظری:(توکّل و رضا) 2-1 مقدمه………………………………….. 9 2-1-1 تعریف لغوی و اصطلاحی عرفان……………… 9 2-1-2 حال و مقام در عرفان…………………… 12 2-1-3 تعریف لغوی و اصطلاحی توکّل………………. 13 2-1-4 انواع توکل…………………………… 14 2-1-5 مراتب و درجات توکل……………………. 14 2-1-6 مقام توکل……………………………. 16 2-1-7 توکل در قرآن…………………………. 16 2-1-7-1 اوصاف اهل توکل در قرآن………………… 17 2-1-7-2 ایمان اهل توکل……………………….. 18 2-1-7-3 تقوا و صبر اهل توکل………………….. 18 2-1-7-4 پیروزی اهل توکل……………………… 18 2-1-7-5 کسب روزی اهل توکل……………………. 19 2-1-7-6 اطاعت اهل توکل ازطبیب…………………. 19 2-1-7-7 مبارزه ی اهل توکل با سحر و جادو……….. 20 2-1-7-8 کاروتلاش اهل توکل…………………….. 20 2-1-7-9 پاداش اهل توکل………………………. 20 2-1-7-10 عدم تسلط شیطان بر اهل توکل……………. 21 2-1-8 حقیقت توکل در قرآن…………………… 22 2-1-9 توکل انبیا از منظر قرآن………………. 23 2-1-10 توکل در متون تفسیری………………….. 26 2-1-11 توکل در روایت و احادیث……………….. 27 2-1-12 عواقب اهل توکل نبودن…………………. 27 2-1-12-1 ذلّت ودوری از خدا؛آثار سوءاعتماد به غیر خدا 28 2-1-12-2 شداید دنیا؛ابزاری برای هوشیاری ازغفلت خدا 28 2-1-13 توکّل از دیدگاه عرفا و نویسندگان بزرگ…. 29 2-1-13-1 سری سقطی…………………………… 29 2-1-13-2 ابراهیم خواص……………………….. 29 2-1-13-3 حمدون قصار…………………………. 29 2-1-13-4 ابو السعید ابوالخیر…………………. 29 2-1-13-5 قطب الدّین ابوالمظفر منصوربن اردشیر…… 29 2-1-13-6 امام محمّد غزّالی…………………….. 30 2-1-13-7 عطار نیشابوری……………………… 30 2-1-13-8 نجم الدّین کبری…………………….. 30 2-1-13-9 عبدالله بن علی سراج…………………… 30 2-1-13-10 عزیزالدّین نسفی…………………….. 31 2-1-13-11 مولوی…………………………….. 31 2-1-13-12 عزّالدّین محمودبن علی کاشانی………….. 31 2-1-13-13 حاج ملا احمد نراقی………………….. 31
بررسی اصطلاح رضا در متون نثر قرن چهار تا هشت هجری 2-2 تعریف لغوی و اصطلاحی رضا…………………… 33 2-2-1 انواع رضا……………………………. 33 2-2-2 مراتب و درجات رضا…………………….. 34 2-2-3 حقیقت رضا……………………………. 34 2-2-4 مقام رضا…………………………….. 35 2-2-5 رضا در قرآن………………………….. 35 2-2-6 اهل پاداش اهل رضا در قرآن………………. 36 2-2-6-1 یقین اهل رضا…………………………. 36 2-2-6-2 تسلیم قضای الهی………………………. 37 2-2-6-3 رضا، فراتر از توکل…………………… 37 2-2-7 رضا در متون تفسیری……………………. 38 2-2-8 رضا در روایات و احادیث………………… 39 2-2-9 رضا از دیدگاه عرفا و نویسندگان بزرگ…….. 41 2-2-9-1 ابوبکر وراق…………………………. 41 2-2-9-2 ابو نصر السراج الطوسی………………… 41 2-2-9-3 نجم الدّین رازی………………………. 42 2-2-9-4 قطب الدّین ابو المظفر منصوربن اردشیر……. 42 2-2-9-5 مولوی………………………………. 42 2-2-9-6 عزّالدّین محمودبن علی کاشانی……………. 42 2-2-9-7 ملا محمّد مهدی نراقی…………………… 43
قصل سوم- شرح احوال وآثارنویسندگان متون نثر عرفانی قرن 4 تا8 هجری 3-1 مقدمه………………………………….. 44 3-1-1 ابوالقاسم قشیری……………………….. 44 3-1-2 زندگینامه……………………………… 44 3-1-3 نام ولقب……………………………… 44 3-1-4 اوضاع تاریخی عصر قشیری…………………. 45 3-1-5 فعالیّت های علمی و اجتماعی قشیری…………. 46 3-1-6 شاگردان و راویان قشیری…………………. 47 3-1-7 وفات قشیری……………………………. 47 3-1-8 آثار قشیری……………………………. 47 3-1-9 رساله قشیریّه………………………….. 48 3-1-10 سبک قشیری……………………………. 50 3-2 خواجه عبدالله انصاری……………………… 51 3-2-1 زندگینامه…………………………….. 51 3-2-2 آثار خواجه عبدالله انصاری…………………. 52 3-2-3 علل المقامات………………………….. 52 3-2-4 مناجات های خواجه عبد الله انصاری…………… 53 3-2-5 منازل السّائرین………………………… 53 3-2-6 وفات خواجه عبدالله انصاری…………………. 53 3-2-7 سبک خواجه عبدالله انصاری………………….. 54 3-3 ابوالحسن علی ابن عثمان هجویری …………… 54 3-3-1 زندگینامه…………………………….. 54 3-3-2 آثارهجویری……………………………. 55 3-3-3 کشف المحجوب…………………………………….. 56 3-3-4 وفات ابوالحسن علی بن عثمان هجویری……….. 57 3-3-5 سبک کشف المحجوب……………………….. 57 3-4 ابو الفضل رشید الدین میبدی …………….. 58 3-4-1 زندگینامه…………………………….. 58 3-4-2 کشف الاسرار……………………………. 59 3-4-3 وفات میبدی ……………………………………… 59 3-4-4 سبک میبدی…………………………….. 60 3-5 عزیز الدّین نسفی……………………….. 61 3-5-1 زندگینامه…………………………….. 61 3-5-2 چند نکته تاریخ از زندگی نسفی……………. 62 3-5-3 آثار نسفی ……………………………. 62 3-5-4 الانسان الکامل…………………………. 62 3-5-5 وفات نسفی…………………………….. 63 3-5-6 سبک نسفی……………………………… 63 3-6 نجم الدّین رازی………………………….. 64 3-6-1 زندگینامه…………………………….. 64 3-6-2 عقاید نجم الدّین رازی…………………… 65 3-6-3 تصوّف نجم الدّین رازی……………………. 66 3-6-4 اخلاق و روش زندگی نجم الدّین رازی…………. 66 3-6-5 وفات نجم الدّین رازی. ………………….. 66 3-6-6 آثار نجم الدّین رازی……………………. 67 3-6-7 سبک مرصادالعباد……………………….. 67 3-7 عطار نیشابوری……………………………………. 68 3-7-1 زندگینامه……………………………… 68 3-7-2 وفات عطار نیشابوری…………………….. 69 3-7-3 آثار عطار نیشابوری…………………….. 70 3-7-4 تذکره الاولیا…………………………. 71 3-7-5 سبک عطار نیشابوری……………………… 72 3-8 عزّالدّین محمودبن علی کاشانی ……………… 73 3-8-1 زندگینامه…………………………….. 73 3-8-2 آثار عزّالدّین محمودبن علی کاشانی…………. 75 3-8-3 مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه…………… 75 ... چکیده یکی از شیوه های متنوع در راستای معرفت هستی و خالق آن، عرفان است. متون نثر عرفانی برای شناخت عرفان ، کاربرد اصطلاحات عرفانی و تأثیر پذیری نویسندگان به ویژه؛از دو اصطلاح «توکّل ورضا» حائز اهمیّت است. این پایان نامه در پنج فصل کوشیده است ،با روش مطالعه ،پژوهش و تحلیل ؛به بررسی بازتاب«توکل»و«رضا» در آثار عرفانی:«رساله قشیریّه، منازل السائرین، کشف المحجوب، کشف الاسرار، الانسان الکامل، مرصادالعباد، تذکره الاولیا، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه» بپردازد.به این منظورفصل اوّل، به کلیات تحقیق،فصل دوم به مبانی نظری تحقیق در زمینه ی عرفان،احوال،مقامات،اقوال عرفاومشایخ و فصل سوم،به شرح احوال و زندگینامه نویسندگان متون نثر عرفانی قرن چهار تا هشت هجری،«قشیری،خواجه عبدالله انصاری،هجویری،میبدی،نسفی،نجم الدّین رازی،عطار نیشابوری و عزّالدّین محمودبن علی کاشانی»پرداخته است.فصل چهارم بررسی و تحلیل نمونه های متون نثر عرفانی قرن چهار تا هشت هجری است. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 299 نوشته شده توسط : مدیر سایت
عنوان: بررسی بافت اجتماعی-تاریخی پیدایش پاورقیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده اتفاقات سیاسی-اجتماعی که در تاریخ معاصر ایران بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد، سرآغاز فصلی بود که پای تفکرات رمانتیسم و به دنبال آن ادبیات پاورقی را به زندگی روزمرهی ایرانیان باز کرد. قرن 14 یکی از دورانهای پرتحرک ادبیات ایران است، ادبیاتی که بیشتر رویکردش اجتماعی است. اتفاقاتی که در چند دههی نخست آغاز قرن 14 در ایران رخ داد، زمینهی گسترش رمان و در کنار آن پاورقینویسی را فراهم آورد. در یک برههی کوتاه، تقریباً دههی 40 و 50 پاورقینویسی عملاً بر ادبیات ایران تسلط یافت و آن با توسعهی روزنامهها همراه بود.بسیاری از برخوردهای نابههنجار ساواک و فضای پرخفقانِ بعد از کودتای 32 بسیاری را به این سو سوق داد که، خواندن به جای جنگیدن را به عنوان یکی از سرگرمیها بپذیرند. ازاینرو نمیتوان پاورقینویسی را صرفاً، یک سرگرمیِ صرف دانست، بلکه باید آن را محصول شرایط اجتماعی خاصی دانست که یکی از مهمترین ابزار شناخت جامعه است. از آنجایی که در زمینه پاورقی مطالعات زیادی صورت نگرفته، این پایاننامه بر آن شد تا: موضوع مطالعهی خود را بر روی پاورقینویسی با رویکرد به کتاب پنجرهی فهیمه رحیمی متمرکز کند. پاورقیها داستانهای جذابی بودند که در حاشیهی روزنامهها به صورت روزانه یا هفتگی و سریالی به چاپ میرسیدند. اما مکتبهای ادبی جدید و ورود دیدگاههای بیرون از ادبیات به داخل ادبیات نشان داد که این آثار قابلیت بررسی روانشناسی، جامعه شناسی، نشانه شناسی و زبانشناسی و… را دارند.مهمترین موضوع پاورقیها مسایل عاشقانه و پلیسی بود. از میان پاورقی نویسان میتوان به فهیمه رحیمی اشاره کرد. وی متولد 1331 در شهر تهران است و با تقریبأ 30 اثر در این زمینه رکوردار فهرست پاورقی نویسان ایران به لحاظ چاپ و فروش می باشد. کلید واژه: پنجره، پاورقینویسی، فهیمه رحیمی، داستان، داستان عامهپسند -1 مقدمه ادبیات عنصری از فرهنگ عمومی جامعه است و بخشی از دستاوردهای جمعی مردم محسوب میشود. مادهی اصلی ادبیات را کلام تشکیل میدهد. کلمات حامل مفهومی هستند که با آن مردم در جامعه با هم ارتباط برقرار میکنند. هنگام صحبت از ادبیات نباید فقط به ادبیــات ارزشمند توجه شود زیرا ادبیات عامهپسند نیز در دستهبندیهای انواع ادبی جایگاهی قابل تأمل دارد. ادبیات عامیانه یا شفاهی در شکلگیری ادبیات کلاسیک مؤثر بوده، چون ادبیات عامیانه مرحلهی اولیهی پیدایش ادبیات کلاسیک است. در کشورهای جهان سوم به خصوص در ایران توجه چندانی به ادبیات عامهپسند نمیشود و چیزی که توجه اکثر محققان و منتقدان را به خود جلب میکند، ادبیات وزین کلاسیک است. در صورتیکه با بررسی و توجه به ادبیات عامهپسند میتوان از منظر جامعهشناختی ادبیات را بررسی کرد. «هر داستان، افسانه، مثل، اسطوره و دیگر شکلهای ادبیات عامیانه، همواره حامل پیامهای اجتماعی نهفتهای است که رابطهی ذهنیتی مردم در یک برهه زمانی (رابطه افقی) یا نسلهای پیاپی (رابطه عمودی) را حفظ میکند» (ارشاد،1387: 6). هر داستان و مثلی در دوران تاریخی ویژهای ساخته میشود که بیانگر خصوصیات ویژهی آن دوران است. «از اینرو، هر متن ادبیات عامیانه به پنجرهای میماند که به دنیای اجتماعی گستردهای از معناسازی و فهم کردن باز میشود» (همان: 6). برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 280 نوشته شده توسط : مدیر سایت
دانشگاه آزاد اسلامیواحدبندرعباسپایاننامه کارشناسی ارشد رشته ی زبان و ادبیات فارسی (M.A)موضوع:بررسی حضور جانداران غیر انسان در شاهنامه فردوسیاستادراهنما:دکتر فرامرز خجستهسال تحصیلی 93-1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب 1- 4 جنبه های جدید بودن و نوآوری تحقیق. 5 1-5 اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..5 1-6 سئوالات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….6 1-7 فرضیاتپژوهش… …..6 1-9 روش شناسی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………7 1-10 شرح کامل روش و ابزار گردآور ی داده ها …………………………………………………………………..7 1-11 جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه ……………………………………………………………7 1-12 روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………….7 فصل دوم: مختصری در مورد شاهنامه 2-2-2 پیشینه داستان های شاهنامه. 14 2-3-2 بخش پهلوانی …………………………………………………………………………………………………. 18 2-4 نفوذ در ادبیات پارسی و ادبیات جهان 23 2-5 بازگردانی شاهنامه به زبان های دیگر. 24 2-6 واژگان عربی در شاهنامه. 26 2-7 هزاره شاهنامه در یونسکو. 26 2-8فیلم های ساخته شده بر پایه شاهنامه. 28 فصل سوم: جانداران در شاهنامه 3-1آب 31 3-2 خورشید. 31 3-3-4 ارتباط کوه و درخت با هوم. 35 3-4 خسروانی درختان شاهنامه. 36 3-4-1 آیین هایی که با درخت پیوند دارند …………………………………………………………………………36 3-5 برخی ار درختان شاهنامه ……………………………………………………………………………………………37 3-6 سوزاندن درختان ………………………………………………………………………………………………………38 فصل چهارم: حیوانات در شاهنامه 4-1مقدمه. 40 4-2سیمرغ 40 4-2-1 سیمرغ در نوشته های دینی زرتشتی.. 41 4-2-2 پرنده ای با ویژگی انسانی.. 42 4-2-2 چهره سیمرغ در شاهنامه 43 4-2-3 آشیانه سیمرغ در متون زرتشتی.. 43 4-3-4 آشیانه سیمرغ در متون حماسی.. 44 4-3-5 آشیانه سیمرغ در متون دیگر. 44 4-3 سیمرغ در ارتباط با آیین مهر. 45 4-4 مهر 46 4-6-1 نام ها 50 4-6-1-1 گاو 50 4-6-1-2 اسب 53 4-6-1-3 درفش …………………………………………………………………………………………………………55 4-6-1-4 شیر …………………………………………………………………………………………………………….56 4-6-1-5 اژدها …………………………………………………………………………………………………………..58 4-6-1-6 گراز ……………………………………………………………………………………………………………62 4-6-1-7 گرگ …………………………………………………………………………………………………………..62 4-6-1-8 فیل …………………………………………………………………………………………………………….64 4-6-1-9 ببر ……………………………………………………………………………………………………………..65 4-6-1-10 پلنگ ………………………………………………………………………………………………………. 66 4-6-1-11 آهو …………………………………………………………………………………………………………..67 4-6-1-12 غرم …………………………………………………………………………………………………………..68 4-7 نماد شناسی اژدها در شاهنامه فردوسی …………………………………………………………………….69 4-8 ارتباط حیوانات با پهلوانان شاهنامه ………………………………………………………………………….74 4-8-1 اسب و رستم ……………………………………………………………………………………………………74 4-8-2 شبرنگ بهزاد و سیاوش ……………………………………………………………………………………..77 4-8-3 زال و سیمرغ ……………………………………………………………………………………………………79 فصل پنجم: نتیجه گیری منابع. 84 چکیده لاتین چکیده: بررسی نقش جاندارن در شاهنامه و جایگاه آن ها در داستان ها، چندان شورانگیز است که خواننده ی شاهنامه از مطالعه ی آن در می یابد برخی از این جاندارن و حیوانات در روند حماسی ملی کارکرد و نقش بنیادین دارند و از ارتباط آن ها با پهلوانان این نکته دریافت می شود که فردوسی به اساطیر ملل باستان و اقوام گذشته که در آن بشر با حیوانات و طیور، پیوند و همبستگی داشت، بی اعتنا نبوده و داشتن مهر و عاطفه را در جانداران نیز به تصویر کشیده است. در این پژوهش بر آنیم که به بررسی حضور اکثر جاندارانی که در شاهنامه نقش اساسی داشته و دارند، بپردازیم کلید واژهها: جانداران، جانداران غیر انسان، شاهنامه ، فردوسی برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 316 نوشته شده توسط : مدیر سایت
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتدانشکده علوم انسانیگروه زبان و ادبیات فارسیپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدرشته : زبان و ادبیات فارسیعنوان:بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاداستاد راهنما :دکتر نصر ا. . . زیرک گوشلوندانیاستاد مشاور :دکتر معصومه ارجمندیبهمن92برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
عنوان صفحه چکیده………………………………………………………………………………………………………….. 1 فصل اول : کلیات تحقیق 1-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 3 1-2-بیان مسأله……………………………………………………………………………………………… 3 1-3-سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………….. 5 1-4-اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………. 5 1-5-پیشینه ی تحقیق……………………………………………………………………………………… 5 1-6-اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………. 5 1-7-فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………… 5 1-8-جنبهی نوآوری و جدید بودن تحقیق……………………………………………………………. 6 1-9-روش تحقیق………………………………………………………………………………………….. 6 فصل دوم: زبان شناسی 2-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 8 2-2-تعریف زبان…………………………………………………………………………………………… 9 2-3-رابطهی زبان و تفکر………………………………………………………………………………… 9 2-4-زبان شناسی و ارتباط آن با جامعه شناسی و روانشناسی……………………………………. 10 2-5-معنای واژه وتفکر……………………………………………………………………………………. 12 2-6-معنی شناسی …………………………………………………………………………………………. 12 2-7-جایگاه معنی شناسی در زبان……………………………………………………………………… 13 2-8-دانش درون زبانی و برون زبانی…………………………………………………………………. 13 2-9-معنی شناسی و کاربرد شناسی…………………………………………………………………….. 14 2-10-هم معنایی…………………………………………………………………………………………… 16 2-11-استلزام معنایی واز پیش انگاری………………………………………………………………… 17 2-12-تحلیل متن………………………………………………………………………………………….. 18 2-13-تعریف گفتمان و تحلیل گفتمان……………………………………………………………….. 19 2-14-تاریخچهی ادبیات زنانه………………………………………………………………………….. 19 2-15-تفاوت فمینیسم و نوشتار زنانه………………………………………………………………….. 20 فصل سوم : معرفی فروغ فرخزاد 3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 22 3-2-زندگی شخصی فروغ فرخزاد…………………………………………………………………….. 22 3-3- فروغ و پدر………………………………………………………………………………………….. 24 3-4- زندگی هنری فروغ فرخزاد………………………………………………………………………. 25 3-5-سال شمار……………………………………………………………………………………………… 29 3-6-آثار……………………………………………………………………………………………………… 30 فصل چهارم : تحلیل گزیدهی اشعار 4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 32 4-2-دفتر اول :اسیر (1331) ………………………………………………………………………….. 32 4-2-1-شعر وداع………………………………………………………………………………………….. 33 4-2-2- شعر عصیان………………………………………………………………………………………. 34 4-2-3- شعر آئینهی شکسته…………………………………………………………………………….. 35 4-2-4- شعر حلقه ………………………………………………………………………………………. 35 4-2-5-شعرصدایی در شب…………………………………………………………………………….. 36 4-2-5-1- تحلیل شعر وداع……………………………………………………………………………. 37 4-2-5-2- تحلیل شعر عصیان…………………………………………………………………………. 38 4-2-5-3- تحلیل شعر آینهی شکسته………………………………………………………………… 40 4-2-5-4- تحلیل شعر حلقه……………………………………………………………………………. 41 4-2-5-5- تحلیل شعر صدایی در شب……………………………………………………………… 42 4-3- دفتر دوم :دیوار (1335 ) ………………………………………………………………………. 43 4-3-1- شعر نغمهی درد………………………………………………………………………………… 44 4-3-2- شعر گمشده……………………………………………………………………………………… 45 4-3-3- شعر اعتراف……………………………………………………………………………………… 46 4-3-4- شعر موج…………………………………………………………………………………………. 47 4-3-5- شعر شکست نیاز……………………………………………………………………………….. 48 4-3-5-1-تحلیل شعر نغمهی درد…………………………………………………………………….. 48 4-3-5-2- تحلیل شعر گمشده…………………………………………………………………………. 50 4-3-5-3- تحلیل شعر اعتراف…………………………………………………………………………. 51 4-3-5-4- تحلیل شعر موج…………………………………………………………………………….. 52 4-3-5-5- تحلیل شعر شکست نیاز………………………………………………………………….. 53 4-4- دفتر سوم :عصیان (1336) ……………………………………………………………………… 54 4-4-1- شعر پوچ ………………………………………………………………………………………. 55 4-4-2- شعر بلور رویا…………………………………………………………………………………… 55 4-4-3- شعر از راهی دور………………………………………………………………………………. 56 4-4-4- شعر بعد ها………………………………………………………………………………………. 56 4-4-5- شعر زندگی………………………………………………………………………………………. 57 4-4-5-1- تحلیل شعر پوچ…………………………………………………………………………….. 57 4-4-5-2- تحلیل شعر بلور رویا………………………………………………………………………. 59 4-4-5-3- تحلیل شعر از راهی دور………………………………………………………………….. 60 4-4-5-4- تحلیل شعر بعدها…………………………………………………………………………… 61 4-4-5-5- تحلیل شعر زندگی…………………………………………………………………………. 63 4-5- دفتر چهارم :تولدی دیگر (1343) ……………………………………………………………. 65 4-5-1- شعر آن روزها…………………………………………………………………………………… 66 4-5-2- شعر بر او ببخشایید……………………………………………………………………………. 68 4-5-3- شعر دریافت…………………………………………………………………………………….. 69 4-5-4- شعر به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد…………………………………………………… 71 4-5-5- شعر تولدی دیگر……………………………………………………………………………….. 71 4-5-5-1- تحلیل شعر آن روزها……………………………………………………………………… 73 4-5-5-2- تحلیل شعر بر او ببخشائید……………………………………………………………….. 77 4-5-5-3- تحلیل شعر دریافت………………………………………………………………………… 78 4-5-5-4- تحلیل شعر به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد………………………………………. 80 4-5-5-5- تحلیل شعر تولدی دیگر………………………………………………………………….. 81 4-6- دفتر پنجم: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد (1345) …………………………………….. 84 4-6-1- شعر بعد از تو…………………………………………………………………………………… 85 4-6-2- شعر پنجره……………………………………………………………………………………….. 87 4-6-3- شعر دلم برای باغچه می سوزد………………………………………………………………. 88 4-6-4- شعر تنها صداست که می ماند……………………………………………………………….. 90 4-6-5- شعر پرنده مردنی است………………………………………………………………………… 92 4-6-5-1- تحلیل شعر بعد از تو………………………………………………………………………. 92 4-6-5-2- تحلیل شعر پنجره…………………………………………………………………………… 94 4-6-5-3- تحلیل شعر دلم برای باغچه می سوزد…………………………………………………. 97 4-6-5-4- تنها صداست که می ماند………………………………………………………………….. 102 4-6-5-5- تحلیل شعر پرنده مردنی است…………………………………………………………… 104 فصل پنجم: نتیجه گیری 5-1- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… 106 فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………. 107 فهرست اشکال عنوان صفحه شکل 2-1 تفسیر……………………………………………………………………………………………. 18 چکیده تجارب و آگاهی ها، علت بارگزاری زبان با جهت گیری های خاصی است. در این پایان نامه خواسته ایم، از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینهی تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی درزبان شعرش است، نشان دهیم و این را با نگاه به گفتمان گونه ها و گزینشهای واژگانی در اشعار او که با توجه به دوره های شعریش، نموداری از بیوگرافی فکری اوست، انجام داده ایم. فرض ما براین است که از طریق فضای مجموعه اشعار فروغ، می توان برای او سه دوره ی شعری را تعریف کرد. برای تحقق این منظور، ابتدا چگونگی تکوین و رشد زمینه های فرازبانی تاثیرگذار بر ذهن و فکر او را نشان داده ایم، سپس به جستجو و توصیف ریشه های اجتماعی و کارکرد روانی ذهن فروغ پرداخته و درآخر، با تاکید بر نقش نظام علائم زبانی در میانجیگری فرایندهای فردی و اجتماعی به تحلیل شعر او پرداخته ایم. نتیجه اینکه؛ زبان و محتوا در شعر فروغ یک فرایند اجتماعی خلاق و ناشی از یک بافت اجتماعی – فرهنگی خاص است، نه حاصل مجموعه ای از کلمات. و بلاغتی که درخلق معنی شعر او به کارگرفته شده برآمده از یک نظام ارتباطی است و مولفهی عمده ای که پیشبرد این بلاغت را پدید می آورد ناشی از ابهام طبیعی موجود در هرموقعیت تعاملی است. الگوهای کاربرد گفتار و گفتمان همچون دیگر روش ها و روال های فرهنگی و رفتاری یک جامعه نشان دهندهی یک مفهوم یا ذهنیت ویژهای بوده که ممکن است آگاهانه یا نا آگاهانه به کار رود. یعنی یک رشته رفتارهای زبانی که در بافت متنی خاصی به کارمی رود تا موقعیت ارتباطی شخص به کار برندهی زبان را بیان کرده یا موقعیت ارتباطی خاصی را برای او پدید آورد. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 903 نوشته شده توسط : مدیر سایت
دانشگاه آزاد اسلامیواحد بردسیرپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.»عنوان:بررسی زبان شناختی اسم مرکب فعلی در زبان فارسی و انگلیسیاستاد راهنما:دکتر واله جلالی خالصاستاد مشاور:دکتر سید رضا معین زادهزمستان1392برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
زبان های فارسی و انگلیسی هر دو از زبان های هند و اروپایی و زبان ترکیبی هستند. مراد از ترکیبی این است که می توان از پیوستن واژه های زبان به یکدیگر، یا افزودن پیشوندها و پسوندها بدانها برای بیان معانی و مفاهیم تازه بهره گرفت و بدین گونه هزاران واژه ی تازه با معانی تازه ساخت. یک واژه، گاه می تواند چند بار صورت ترکیبی پیدا کند. مثلا از واژه”خرد” می توان “خردورز” ، “خردورزی” و”خردورزانه”را ساخت.
واژه های مرکب در زبان فارسی را از نظر نوع ساخت می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:غیر فعلی و فعلی.
“اسم مرکب فعلی” به آن دسته از کلمات مرکبی اطلاق می شود که یک جزء آن ها از مشتقات فعل باشد و درنقش اسم مورد استفاده قرار گیرند. الگوهای ساخت این نوع اسامی در دو زبان فارسی و انگلیسی مورد تحقیق این رساله است. بعلاوه از نظر معنایی، به مقوله هسته دار بودن یا نبودن آن ها پرداخته شده و توان زبان را برای این نوع واژه سازی نشان داده است.
حدود یک صد و شصت اسم مرکب فعلی در زبان فارسی و یک صد اسم مرکب در زبان انگلیسی مورد پژوهش قرار گرفته است.
از آن جایی که تداوم، رشد و پویایی یک زبان تا زمانی ادامه دارد که در آن زایایی وجود داشته باشد و “ترکیب” از مواردی است که به زایایی و ساخت واژه های جدید در زبان کمک زیادی می کند، بررسی ترکیبات مختلف در زبان مورد توجه بوده و هست. اسم مرکب فعلی در زبان فارسی و انگلیسی یکی از مهم ترین و زایاترین ترکیب هاست که در این رساله با آوردن لیستی از این نوع اسامی در هر دو زبان به مقایسه آن ها پرداخته شده ونهایتا” شباهت های زیادی در این نوع ترکیبات در دو زبان مذکور یافت شد.
واژه های کلیدی : صرف، تصریف، ترکیب، اسم مرکب. اسم مرکب فعلی. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 308 نوشته شده توسط : مدیر سایت
دانشگاه آزاد اسلامیواحد بردسیرپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.»عنوان:بررسی زبان شناختی لهجه رفسنجاناستاد راهنما: دکتر واله جلالیاستاد مشاور :دکتر سیّد رضا معین زادهتابستان 1392برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) نشانه ها ن چکیده : ع مقدمه: 1 موقعّیت تاریخی، جغرافیایی و طبیعی استان کرمان و شهرستان رفسنجان : 1 استان کرمان : 1 کرمان به روایت تاریخ : 2 مراکز تاریخی و باستانی : 2 ویژگی های فرهنگی کرمان : 2 رفسنجان : 3 تاریخچه رفسنجان : 3 جاذبه های تاریخی : 3 جاذبه های طبیعی : 4 فرهنگ، آداب و رسوم، سنّت ها و مردم شناسی رفسنجان : 4 نمونه ای از دو بیتی عامیانه رفسنجانی : 5 نمونه ای از لالایی : 6 نمونه ای از باورهای قدیمی رفسنجان : 6 فصل اوّل : کلیّات طرح تحقیق 7 1-1- بیان مساله 8 1-2- پرسش اصلی تحقیق 9 1-3- اهمّیّت تحقیق 9 1-4- اهداف تحقیق : 9 کاربرد گویشها : 9 1-5- فرضیّه های تحقیق: 10 1-6 تعریف واژگان کلیدی 10 فصل دوم : پیشینه تحقیق 12 2-1 پیشینه تحقیق: 13
فصل سوّم : روش تحقیق 19 3-1- روش تحقیق 20 3-1-1 : روش تحقیق 20 3-1-2 : ابزارهای گردآوری اطلاعات 20 3-1-3 : روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 20 فصل چهارم : یافته های تحقیق 21 4ـ1 : تعریف اصطلاحات و واژها : 22 4ـ2ـ1 گروه همخوان 22 4ـ1ـ2 جمله 22 4ـ1ـ3 چاکنایی 22 4ـ1ـ4 دولبی 22 4ـ1ـ5 زبان 22 4ـ1ـ6 واژه مرکب 23 4ـ1ـ7 واژه مشتق 23 4ـ1ـ8 واج 23 4ـ1ـ9 واژه 23 4-1-10 اندامهای گفتار 23 4ـ1ـ11 آهنگ 24 4ـ4ـ12 انسدادی 24 4ـ1ـ13 تکواژ 24 4ـ1ـ14 تکیه : 25 4ـ2: بررسی آوا شناسی و واج شناسی 26 4-2-1- واکه ها : 26 4-2-1-1- واجهای واکه ای : 26 4-2-1-2- واجگونه های واکه ای 27 4-1-1-3-واکه های مرکب (دوگانه) 30 4-1-1-4- واکه های میانجی 30 4-2-2- همخوانها 31 4-2-2-1- واجهای همخوانی 31 4-2-2-2- ساختمان هجا 35 4-2-2-3- آواهای زبان فارسی : 36 4-2-2-4- توازن واجی 37 4-2-2-5- دگرگونی همخوان ها 37 4-2-2-6- تکیه 48 4-3 : صرف (ساخت واژه) 50 4-3-1- اسم 50 4-3-1-1-ساده-مرکّب : 50 4-3-1-2- جامد – مشتق : 50 4-3-1-3- مفرد – جمع 51 4-3-1-4- معرفه – نکره 51 4-3-2- اضافه 52 4-3-3 ضمیر 54 4-3-1-3-1- ضمیر در جایگاههای نحوی جمله : 56 1- جایگاههای بنیادین : 56 2- جایگاههای توضیحی 58 3- جایگاههای وابسته 59 3-1- مضاف الیه 59 3-2- بدل 60 4-3-4- صفت 60 2- صفت اشاره : 60 3- صفت اشاره تأکیدی 61 4- صفت پرسشی 61 5- صفت مبهم 61 6- صفت تعجّبی 61 7- صفت عددی 61 4- 3-5- قید 62 4-3-6- نقش نماها 63 4-3-7- نشانه ندا 64 4-3-8- نشانه تصغیر 65 4-3-9- اصوات 65 4-3-10- فعل 66 10-1-زمان : 66 10-1-1- شکل ساخته شده از بن مضارع : 67 10-1-2- ماضی (گذشته) : 70 10-1-3- ستاک حال 71 10-1-4- ستاک گذشته 71 4-3-11- مصدر 72 4-3-12- اسم مفعول (صفت مفعولی) 72 4-3-13- شخص 73 4-3-14-جهت (لازم،متعدّی) 73 4-3-15- فعل معلوم و مجهول 74 4-3-16- فعل از نظر ساخت اشتقاقی : (ساختمان) 75 4-3-18- پیشوندهای اشتقاقی : 78 4-3-19- پسوندهای اشتقاقی 79 4-4 نحو (ساخت جمله) : 82 4-4-1- نحو : 82 4-4-2- مطابقه فعل با نهاد در مفرد و جمع 82 4-4-3- اقسام جمله 84 4-4-4- اجزای جمله 86 4-4-5- ساختمان و ترتیب اجزای جمله : 87 4-4-5-1- جمله خبری (اخباری التزامی) 87 4-4-5-2- جمله های پرسشی : 88 4-4-5-3- جمله های امری – ندایی : 88 4-4-5-4- جمله های تعجّبی : 89 4-4-6- انواع گروه در جمله 89 4-4-7- گروه فعلی مرکّب 92 4-4-8- تطابق فاعل و فعل از نظر شخص و شمار : 93 4-4-9- جمله و اجزاء آن 93 4-4-10- حذف در جمله 94 4-4-11- انواع جمله از نظر جایگاههای بنیادی: 97 4-4-12- انواع جمله از نظر نوع فعل 100 4-4-12-1- جمله با فعل اسنادی 100 4-4-12-2-جمله با فعل غیر اسنادی : 101 4-4-13- مفعول و انواع مفعول : 101 4-4-13-1-مفعول مستقیم : 102 4-4-13-2-مفعول غیر مستقیم : 102 4-4-14- انواع جمله از نظر تعداد فعل 104 4-4-14-1-جمله ساده : 104 4-4-14-2- جمله مرکّب : 104 یک- جمله مرکّب همپایه : 105 دو– جملات مرکب ناهمپایه : 105 4-4-14-3- جمله شرطی 106 4-4-15- انواع جمله از نظر آهنگ : 107 4-4-15-1- افتان 107 4-4-15-2- خیزان 107 4-4-15-3- خیزان افتان 107 فصل پنجم : نتیجه گیری 108 نتیجه گیری : 109 پیشنهادها : 111 پیوست 136 منابع 144 چکیده :زبان فارسی زبان نوشتار ، زبان شعر و ادب و زبان علمی مشترک ماست اما فارسی زبانان در هر گوشه و کنار این سرزمین به فارسی صحبت می کنند که با وجود اشتراک در اصول و مبانی با فارسی رسمی ، هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. این رساله در پنج فصل گرد آوری شده است، فصل اوّل به بیان مسأله و پرسش اصلی تحقیق ، اهداف و فرضیّه تحقیق پرداخته شده است ، در فصل دوّم ، پیشینه تحقیق ، فصل سوّم روش تحقیق آمده است ؛ فصل چهارم ، به تجزیه و تحلیل تحقیق پرداختم ، که شامل چهار بخش است ؛بخش اوّل آن به تعریف اصطلاحات پرداختم و در بخش دوّم به بررسی آواشناسی و واج شناسی و در بخش سوّم به صرف و در بخش چهارم به نحو پرداخته شده است ؛ فصل پنجم شامل نتیجه گیری و پیشنهاد و فهرست واژه نامه و نشانه ها و نقشه و پیوست است . برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 314 نوشته شده توسط : مدیر سایت
دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزیدانشکدۀ زبانهای خارجی، گروه زبانشناسیپایاننامه برای دریافت درجهی کارشناسیارشد (M.A )گرایش: زبانشناسی همگانیعنوان:بررسی ساخت صرفی واژههای علوم نظامی مصّوب فرهنگستان زبان وادب فارسیاستادراهنما:دکتر محمدمهدی اسماعیلیاستادمشاور:دکتر ژینوس شیروانتابستان 1393برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب فصل اول: کلیات پژوهش 1-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… 2 1-2- بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………….. 2 1-3-اهمیت تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 3 1-4- اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………… 4 1-5- سؤالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………. 4 1-6- فرضیههای تحقیق …………………………………………………………………………………………………… 4 1-7- تعریف کلید واژهها ……………………………………………………………………………………………….. 5 1-8- روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. 5 1-9- ساختار تحقیق …………………………………………………………………………………………………………. 6 1-10- محدودیتهای تحقیق ………………………………………………………………………………………….. 7 فصل دوم: مطالعات نظری 2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….. 9 2-2- مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. 9 2-2-1-تاریخچۀ مختصر صرف …………………………………………………………………………………… 9 2-2-2 – واژه چیست؟ …………………………………………………………………………………………………. 13 2-2-3- تکواژ و انواع آن ……………………………………………………………………………………………… 15 2-2-3-1- تکواژهای آزاد و مقید (وابسته)……………………………………………………………….. 16 2-2-3-2- تکواژهای دستوری و قاموسی…………………………………………………………………… 16 2-2-4 – وند …………………………………………………………………………………………………………………. 17 2-2-5 – تقسیمبندی واژههای مرکب ………………………………………………………………………….. 19 2-2-5-1-تقسیمبندی مبتنی برشیوۀ ترکیب ……………………………………………………………. 19 2-2-5-2-تقسیمبندی معنایی کلمات مرکب …………………………………………………………… 19 2-2-6- شفافیت و تیرگی در واژههای مرکب ……………………………………………………………… 20 2-2-7-هستۀ نحوی و معنایی در کلمات مرکب ………………………………………………………….. 21 2-2-8- هستۀ نحوی در کلمات برون مرکز ……………………………………………………………….. 22 2-2-9 -هستۀ نحوی در کلمات متوازن …………………………………………………………………….. 22 2-2-10- اهمیت هستۀ معنایی …………………………………………………………………………………. 23 2-2-11- اسمهای مرکب …………………………………………………………………………………………… 23 2-2-11-1 -تصریف درونی ……………………………………………………………………………………… 24 2-2-11-2- هستهداری …………………………………………………………………………………………. 24 2-2-11-3- ترتیب اجزای جمله …………………………………………………………………………….. 24 2-2-11-4 -اسمهای مرکب از نظر معنیشناسی ترکیب ………….…………………………. 24 2-2-12- ترکیبهای پیوندی …………………………………………………………………………………….. 25 2-2-13- ترکیب غیر فعلی در زبان فارسی …………………………………………………………………. 26 2-2-14- فرایند اشتقاق ………………………………………………………………………………………………. 27 2-2-15- بررسی جنبههای مختلف واژهسازی …………………………………………………………….. 28 2-2-15-1- ضرورت واژهسازی ……………………………………………………………………………….. 28 2-2-15-2- انواع واژهسازی …………………………………………………………………………………. 29 2-2-15-3- فرایندهای واژهسازی ………………………………………………………………………….. 30 2-2-15-4-شرایط لازم برای واژهسازی ………….……………………………………………………… 32 2-2-15-5-موانع واژهسازی ………….…………………………………………………………………………. 32 2-2-16- انواع نوواژه از نظر منشأ ………………………………………………………………………………. 34 2-2-17- موانع نهادینه شدن نوواژهها………………………………………………………………………….. 34 2-2-17-1- عوامل درون زبانی ……………………………………………………………………………… 34 2-2-17-2- عوامل برون زبانی ………….…………………………………………………………………… 36 2-2-18- واژهگزینی ……………………………………………………………………………………………………. 36 2-2-19- زبان علم ………………………………………………………………………………………………………. 36 2-2-20- شیوههای واژهگزینی ………………………………………………………………………………….. 36 2-2-21- روشهای معادلیابی …………………………………………………………………………………… 37 2-2-22- ضوابط واژهگزینی………………………………………………………………………………………….. 37 2-3- مبانی عملی تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 39 2-3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………… 39 2-3-2- تاریخچۀ مختصری از صرف در ایران ………………………………………………………… 39 2-3-3- مطالعات پژوهشگران ایرانی ………………………………………………………………………. 39 2-3-3-1- پژوهشهای سنتی ……………………………………………………………………………. 39 2-3-3-2- پژوهشهای نوین غیر تحلیلی ………….…………………………………………………. 40 2-3-3-3- پژوهشهای نوین تحلیلی ………….………………………………………………………… 40 2-3-4 مطالعات پژوهشگران غیرایرانی ……………………………………………………………………. 54 فصل سوم: روششناسی تحقیق 3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 59 3-2- روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 59 3-3- حجم نمونهها و روش اندازهگیری ………………………………………………………………………….. 59 3-4- ابزار جمع آوری دادهها ………………………………………………………………………………………… 59 3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………… 60 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 62 4-2 – تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………………………… 62 4-2-1- جمعبندی مطالب ………………………………………………………………………………………….. 62 4-2-2- اسامی مشتق- مرکب …………………………………………………………………………………. 64 4-2-3- اسامی مرکب ………………………………………………………………………………………………… 66 4-2-4- اسامی مشتق ………………………………………………………………………………………………. 70 4-2-5 –گروههای اسمی …………………………………………………………………………………………… 72 4-2-6 –اسامی بسیط ……………………………………………………………………………………………….. 83 فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات 5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………….. 85 5-2- خلاصۀ تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. 85 5-3- پاسخ به پرسشهای تحقیق ……………………………………………………………………………… 87 5-4- پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………….. 90 فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………….. 91 واژهنامۀ فارسی- انگلیسی ……………………………………………………………………………………………. 96 اصطلاحات انگلیسی- فارسی ………………………………………………………………………………………. 134
فهرست نمودارها 5-1- نمودار کیکی درصد واژهها …………………………………………………………………………………………… 88 5-2- نمودار ستونی واژهها …………………………………………………………………………………………………….. 88 5-3- نموداردرصد پنج فرایند زایای اسامی مرکبساز …………………………………………………………………….. 89 5-4- نمودار درصد نقش کل واژگان تشکیل یافته از اسم و صفت ……………………………………………….. 89
چکیده فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با تشکیل گروههای تخصصی واژهگزینی، به طور مستمر و با روندی منظم دست اندرکار ساخت، باز آفرینی و تصویب واژهها و اصطلاحات تخصصی بوده و در این راستا فرهنگهای موضوعی را با عنوان هزار واژه تدوین، و به جامعۀ علمی عرضه کردهاست. با توجه به اهمیت حفظ و غنای زبان از یک سو و اصالت فرهنگی هر ملت از سوی دیگر، لزوم پرداختن به بحث واژهسازی، به عنوان یکی از بارزترین راههای رسیدن به این اصالت و تقویت زبان احساس میشود. با مشخص شدن فرآیند واژهسازی یا واژهگزینی زبان فارسی در گذشته، میتوان راه را برای واژهسازی مناسب در زمان حال، و برطرف کردن نیازهای زبان دربارۀ واژگان جدید برای جلوگیری از ورود واژگان بیگانه آمادهکرد. در این پژوهش تلاش گردیده ساخت صرفی واژههای مصوب فرهنگستان درحوزۀ علوم نظامی بررسی گردد تا بلکه با آگاهی از پیشینۀ واژگان نظامی و نحوۀ تغییر آنها آیندۀ واژگان فعلی و اقبال مردم به واژگان نوساز نظامی نیز پیشگویی گردد. در گرداوری دادههای این پژوهش از روش میدانی و در تجزیه و تحلیل آنها، روش توصیفی به کارگرفتهشدهاست. نتایج حاصل از این تحقیق بدین شرح میباشد: 1) ساختار بیشتر واژهها، گروه اسمی بوده؛ 2) تعداد اندکی از واژهها از اسامی مشتق تشکیل شدهاند؛ 3) شمار اسامی مشتق پایگانی بیشتر از ناپایگانی بوده؛ 4) در اسامی مرکب، از ساختار درونمرکزِ هستهپایان به مراتب بیشتر از برونمرکز استفادهشدهاست؛ 5) پسوندافزایی بیشتر از پیشوندافزایی کاربرد داشتهاست. برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 290 نوشته شده توسط : مدیر سایت
زبان و ادبیات فارسی(M.A)پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدعنوانبررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشیاستاد راهنما :سرکار خانم دکتر فاطمه عسکریاستاد مشاور :جناب آقای دکتر هوشمند اسفندیارپورتابستان92برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب یافته های تحقیق و تجزیه وتحلیل آن. 14 4-1-1- بخش اول : دوره بندی تاریخی عصر نیما 15 4-1-2- بخش دوم : زندگی نامه وسبک شعری منوچهر آتشی.. 36 4-1-3- بخش سوم : درون گرایی از جهت فکری در شعر منوچهر آتشی. 50 4-1-4- بخش چهارم : بررسی مجموعه اشعار منوچهر آتشی از لحاظ ادبی.. 62 نمونه شعری از دفتر حادثه در بامداد. 94 چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری در شعر آتشی است، بخش دوم بررسی مجموعه ی اشعار آتشی از لحاظ ادبی است در فصل پنجم نتیجه گیری است.شعرهایی که در راستای بومی بودن، طبیعت گرایی، اساطیری و حماسی و عاشقانه نیز هست از این میان موضوع بومی گرایی و طبیعت جنوب و بن مایه های تاریخی و اسطوره ای در شکل های گوناگون از کلان روایت های کهن بشر به چشم می خورد آتشی با بیانی دلنشین عاطفه ها را در قلمرو تصاویر با تخلیات گره می زند و نمایه های درونی را به نمایش می گذارد شعر خود را با دیگر شاعران مقایسه می کند و همچنین آتشی از طبیعت و اوضاع زمانه ی خود تاثیر پذیرفته است. واژگان کلیدی :منوچهر آتشی، سبک شناسی،طبیعت وبومی بود برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 324 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|