چکیده
رسانهها بازتاب زندگی روزمره ما هستند و با زبان نشانه، حوادث و گروههای مختلف را به تصویر میکشند.در این میان، سینما از جمله رسانههای تصویری محسوب میشود که با زبان تصویر و نماد، موضوعات مختلف در سطح جامعه را مطرح میکند. در این پژوهش، موضوع معلولیت در سینمای ایران مدّ نظر قرار گرفته است. معلولین از جمله گروههایی هستند که در رسانهها بازنمایی میشوند اما چگونگی این بازنمایی و تصویری که از آنها در سینما ارائه میشود حائز اهمیت است بدین منظور، سؤالهای اصلی که در این رابطه مطرح میشوند این است که آیا نحوه بازنمایی معلولیت به گونهای مثبت است یا منفی؟ جایگاه معلولین در سینمای ایران چگونه است؟ ابعاد و گونههای روایتگری معلولیت به چه صورت است و موضوعات مرتبط با پدیده معلولیت کدامند؟ به منظور دستیابی به این پرسشها شش فیلم از سینمای ایران با نامهای اینجا بدون من، بید مجنون، رنگ خدا، آواز گنجشکها، بچههای ابدی و میم مثل مادر انتخاب شده که به روش تحلیل روایت و از طریق تکنیکهای بارت، استراوس، تودورف و گریماس مورد تحلیل قرار گرفتهاند. در انتخاب این فیلمها از نمونهگیری هدفمند غیر احتمالی استفاده شدهاست و واحدهای تحلیل، صحنه و شخصیت است. از طرفی دیگر این فیلمها به گونهای انتخاب شدهاند که تمام گونههای معلولیت از جمله معلولیت حرکتی، معلولیت ذهنی، معلولیت احشایی (ناراحتی قلبی، کلیوی، تنفسی) و معلولیت حسی (بینایی و شنوایی) را پوشش دهند.
سینما با به تصویر کشیدن خشونت نمادین نسبت به معلولین، طرد اجتماعی آنها توسط خانواده و اطرافیان، کلیشهسازی و استفاده از تز کمنمایی و به حاشیه راندن آنها تصویری منفی از این گروه به نمایش میگذارد هرچند سعی بر تصویرسازی مثبت از پدیده معلولیت و معلولین داشته باشد، اما فضای کلی فیلمها و کنشهایی که در فیلم نسبت به افراد معلول اعمال میشود، جایگاه منفی این افراد در جامعه، طبیعیسازی و وجود افکار قالبی درباره معلولیت و معلولین را پررنگتر میکند.
واژگان کلیدی: سینما، بازنمایی، معلولیت، داغ ننگ، روایت
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش ………………………………………………………………………………………….1
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-1)طرح موضوع و تعریف آن ………………………………………………………………………………………….. 2
1-2) بیان ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق ……………………………………………………………………….. 6
1-2-1) ضرورت و اهمیت نظری یا علمی ………………………………………………………………………….. 6
1-2-2) ضرورت و اهمیت عملی یا اجتماعی ……………………………………………………………………… 7
1-3) تشریح فرایند تاریخی موضوع تحقیق …………………………………………………………………………. 7
1-4) اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-4-1) هدف کلی……………………………………………………………………………………………………………. 8
1-4-2) اهداف جزئی ………………………………………………………………………………………………………. 8
فصل دوم: تدارک نظری تحقیق …………………………………………………………………………………. 9
2-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………. 10
2-2) تاریخچه ……………………………………………………………………………………………………………….. 11
2-2-1) تاریخچه سینما در جهان …………………………………………………………………………………….. 11
2-2-2) تاریخچه سینما در ایران ……………………………………………………………………………………… 13
2-3)مستندات مفاهیم ……………………………………………………………………………………………………… 16
2-3-1) بازنمایی ……………………………………………………………………………………………………………. 16
2-3-1-1) تعریف بازنمایی …………………………………………………………………………………………….. 16
2-3-1-2)استوارت هال و بازنمایی ………………………………………………………………………………….. 16
2-3-1-3)کلیشهسازی و بازنمایی ……………………………………………………………………………………. 23
2-3-1-4)خشونت نمادین …………………………………………………………………………………………….. 31
2-3-2)تعریف داغ ننگ …………………………………………………………………………………………………. 33
2-3-2-1)داغ ننگ از دیدگاه گافمن ……………………………………………………………………………….. 34
2-3-2-2)مفهوم رؤیت پذیری ……………………………………………………………………………………….. 36
2-3-2-3)مفهوم اطلاعات اجتماعی ………………………………………………………………………………… 37
2-3-2-4)مفهوم نمادهای پنهانکننده هویت …………………………………………………………………….. 38
2-3-2-5)مدیریت اطلاعات و پنهان کردن داغ ننگ ………………………………………………………….. 39
2-3-3)معلولیت ……………………………………………………………………………………………………………. 42
2-3-3-1)تعریف نقص …………………………………………………………………………………………………. 42
2-3-3-2)تعریف ناتوانی ……………………………………………………………………………………………….. 43
2-3-3-3)نقص از دیدگاه گافمن ……………………………………………………………………………………. 44
2-3-3-4)تعریف معلولیت …………………………………………………………………………………………….. 46
2-3-3-5)ویژگیهای معلولیت ………………………………………………………………………………………. 48
2-3-3-6)معلولیت از دیدگاه پزشکی ……………………………………………………………………………… 49
2-3-3-7)رویکردهای فایفر به معلولیت ………………………………………………………………………….. 50
2-3-3-8)انواع پارادایمهای معلولیت ………………………………………………………………………………. 52
2-3-3-9)تعریف توانبخشی …………………………………………………………………………………………. 53
2-3-3-10)فلسفه توانبخشی ………………………………………………………………………………………… 54
2-3-3-11)اهداف توانبخشی ……………………………………………………………………………………….. 55
2-3-3-12)تعریف تبعیض ……………………………………………………………………………………………. 55
2-3-3-13)تبعیض فردی ……………………………………………………………………………………………… 58
2-3-3-14)تبعیض نهادیشده ……………………………………………………………………………………….. 58
2-3-3-15)مفهوم دیگری سازی ……………………………………………………………………………………. 58
2-3-4)مفهوم روایت ……………………………………………………………………………………………………. 59
2-3-4-1)تعریف روایت ……………………………………………………………………………………………… 59
2-3-4-2)تعریف روایتشناسی ……………………………………………………………………………………. 63
2-3-4-3)اجزای روایتگری …………………………………………………………………………………………. 66
2-3-4-4)موضوع …………………………………………………………………………………………………….. 73
2-3-4-5) درونمایه …………………………………………………………………………………………………. 73
2-3-4-6)ساختار و پلات …………………………………………………………………………………………. 73
2-3-4-7)تعریف توالی …………………………………………………………………………………………….. 74
2-3-4-8)تعریف زاویه دید، کانون دید و راوی …………………………………………………………… 74
2-3-4-9)انواع راوی…………………………………………………………………………………………………..76
2-3-4-10)تعریف شخصیت………………………………………………………………………………………..77
2-3-4-11)تعریف شخصیتپردازی………………………………………………………………………………78
2-3-4-12)تکنیک………………………………………………………………………………………………………78
2-3-4-13)لحن…………………………………………………………………………………………………………78
2-3-4-14)ضربآهنگ………………………………………………………………………………………………79
2-3-4-15)زمینه………………………………………………………………………………………………………..79
2-3-4-16)تعریف زمان و مکان در روایت…………………………………………………………………..80
2-3-4-17)زمانمندی روایت……………………………………………………………………………………..80
2-3-4-18)تقابل بین داستان و روایت…………………………………………………………………………81
2-3-4-19)روایت سینمایی………………………………………………………………………………………..82
2-3-5)نظریههای روایت……………………………………………………………………………………………83
2-3-5-1)ارسطو………………………………………………………………………………………………………83
2-3-5-2)فرمالیسم روسی…………………………………………………………………………………………85
2-3-5-3)ساختارگرایی…………………………………………………………………………………………….87
2-3-5-4)پست مدرنیسم………………………………………………………………………………………….90
2-3-6)پژوهشهای پیشین………………………………………………………………………………………..91
2-3-7)چارچوب نظری……………………………………………………………………………………………93
2-3-7-1)نظریه بازنمایی ………………………………………………………………………………………. 93
2-3-7-2)نظریه داغ ننگ گافمن ……………………………………………………………………………. 95
2-3-8)مدل مفهومی …………………………………………………………………………………………….. 96
فصل سوم: روششناسی تحقیق……………………………………………………………………….100
3-1)شمای تحقیق………………………………………………………………………………………………105
3-2)سؤالهای تحقیق…………………………………………………………………………………………101
3-3)تعاریف نظری و عملی متغیرها و مفاهیم………………………………………………………..101
3-4)روش تحقیق………………………………………………………………………………………………105
3-5)تکنیک تحقیق…………………………………………………………………………………………….107
3-6)واحد تحلیل……………………………………………………………………………………………….111
3-7)جامعه آماری………………………………………………………………………………………………111
3-8)برآورد حجم نمونه……………………………………………………………………………………..111
3-9)روش نمونهگیری……………………………………………………………………………………….115
3-10)رویه گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………112
3-11)سطح تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………..112
...
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0