چکیده:
این پژوهش به زمینههای ظهور و گسترش گفتمانهای مبارز دینی در دهههای 40 و50 که باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شکلدهی نظام جمهوری اسلامی شده است، میپردازد. پرسش بنیادین این جُستار، چگونگی ظهور و گسترش گفتمانهای مبارز دینی و برتری آن نسبت به گفتمانهای غیردینی در ایرانِ دههی چهل و پنجاه میباشد. نگارنده در پاسخ به این پرسش، درصدد برآمد تا با پایبندی به الزامات روش تحلیلی– تاریخی و گفتمانی، پس از بحث نظریه گفتمان لاکلا و موفه، فرضیه مورد بحث خود مبنی بر اینکه؛ شکست گفتمانهای چپ و لیبرال در مبارزه با رژیم پهلوی از یک سو و اسرار رژیم برنوسازی خطّی و مذهب ستیزی از سوی دیگر که موجب ظهور گفتمانهای مبارز دینی در دهههای چهل و پنجاه در ایران گردید، را بهآزمون بگذارد.
بهعبارتی، در شرایط بیقراری جامعه و فضای نسبتاً باز سیاسی به وجود آمده پس از فروپاشی گفتمان مطلقه پهلوی اول، جامعه ایران شاهد ظهور و گسترش گفتمانهای متعدد از جمله: گفتمانهای چپ، ملیگرای لیبرال و دینی، در دهههای 20 و 30 بوده است. اما از یک سو، گفتمانهای مبارز غیردینی به دلیل ضعف دال مرکزی و عدم تثبیت هارمونی، توان تبدیل به گفتمان هژمون را نداشته، و در مواجه با گفتمان پهلویسم دچار ضعف و ناکارآمدی شدند. از سوی دیگر، عدم هماهنگی دالهای گفتمان پهلویسم با مؤلفههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جامعه ایران، گفتمان فوق نتوانست هژمونی خود را تثبیت و تداوم بخشد. به همین دلیل گفتمانهای مبارز دینی در دو دهه منتهی به انقلاب با استفاده از دالهای خالی موجود در آن فضا و با مفصلبندی مناسب توانستند به هژمونی گفتمان برای مبارزه با سلطنت تبدیل شوند.
کلید واژه ها: گفتمان، لاکلا و موفه، گفتمانهای مبارز غیر دینی، گفتمان پهلویسم، گفتمانهای مبارز دینی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
1- تعریف مسأله……………………………………………………………………………………… 2
2- سوال اصلی…………………………………………………………………………………………. 3
3- سوالات فرعی……………………………………………………………………………………… 3
4- فرضیه اصلی ………………………………………………………………………………………. 3
5- فرضیات فرعی…………………………………………………………………………………….. 3
6- سوابق پژوهش …………………………………………………………………………………… 4
7- محدوده زمانی ………………………………………………………………………………….. 10
8- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………….. 10
9- ماهیت تحقیق…………………………………………………………………………………….. 10
10- رویکردها و فنون جمع آوری اطلاعات …………………………………………………. 10
11- تعریف برخی از مفاهیم …………………………………………………………………….. 10
12- سازماندهی پژوهش …………………………………………………………………………. 12
فصل دوم: چارچوب نظری و روششناسی
مقدمه………………………………………………………………………………………………….. 15
فوکو…………………………………………………………………………………………………… 18
میشل پشو……………………………………………………………………………………………. 21
تئون ای وان دایک ……………………………………………………………………………….. 21
نورمن فرکلاف ……………………………………………………………………………………. 23
نظریه گفتمان لاکلا و موفه ……………………………………………………………………. 25
مؤلفهها و مفاهیم نظریه گفتمان لاکلا و موفه ……………………………………………. 27
1- دال ومدلول ……………………………………………………………………………………… 28
دال مرکزی…………………………………………………………………………………………….. 29
دال شناور……………………………………………………………………………………………… 29
اختیاری بودن رابطه دال و مدلول ……………………………………………………………….. 29
عنصر، وقته، حوزه گفتمان گونگی ………………………………………………………………. 31
2- مفصل بندی………………………………………………………………………………………. 31
هویت یابی……………………………………………………………………………………………. 32
هویت جمعی و هویت سوژه……………………………………………………………………… 33
3- بیقراری…………………………………………………………………………………………. 33
4- ضدیت وغیریت…………………………………………………………………………………. 34
برجستهسازی وحاشیهرانی…………………………………………………………………………. 35
منطق تفاوت و منطق همارزی…………………………………………………………………….. 35
رقابت …………………………………………………………………………………………………. 36
5- هژمونی وتثبیت معنا …………………………………………………………………………… 37
انسداد یا توقف ……………………………………………………………………………………… 39
ساختارشکنی ……………………………………………………………………………………….. 40
6- قدرت …………………………………………………………………………………………….. 41
7-اسطوره، تصور اجتماعی وجه استعاری………………………………………………………. 42
دال خالی………………………………………………………………………………………………. 44
قابلیت دسترسی، قابلیت اعتبار …………………………………………………………………. 44
8- موقعیت سوژهای و سوژگی سیاسی…………………………………………………………. 45
...
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1