دانشگاه قم
دانشکده حقوق
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش مالکیت فکری
عنوان:
بررسی تطبیقی رسمی سازی اسناد الکترونیکی
استاد راهنما:
دکتر مرتضی محمدی
استاد مشاور:
دکتر مصطفی بختیاروند
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………..1
الف: تبیین موضوع……………………………………………………………………………………………………..1
ب: ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………………………………2
ج: هدف ها و کاربردهای مورد انتظار از انجام تحقیق……………………………………………………………..2
د: سؤال های اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………….3
هـ: فرضیات……………………………………………………………………………………………………………..3
و: سابقه و پیشینه موضوع……………………………………………………………………………………………4
ز: روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….4
ن: ساختار تحقیق………………………………………………………………………………………………………5
فصل اول: مفاهیم و کلیات
مبحث اول: مفهوم شناسی و شرایط اسناد مکتوب……………………………………………………………….8
گفتار اول: اسناد مکتوب و شرایط آن…………………………………………………………………………………9
الف: معنای لغوی سند………………………………………………………………………………………………..9
ب: سند از منظر فقه…………………………………………………………………………………………………13
ج: اسناد عادی……………………………………………………………………………………………………….14
د: اسناد رسمی……………………………………………………………………………………………………..16
1- تنظیم در اداره ثبت اسناد و املاک یا در دفاتر اسناد و یا در نزد مأمورین رسمی………………………….16
2- رعایت مقررات ماهوی و شکلی مربوط به تنظیم سند……………………………………………………….18
3- عمل مأمور تنظیم کننده سند در حدود صلاحیت خود………………………………………………………..19
1-3- صلاحیت محلی مأمور…………………………………………………………………………………………20
2-3- صلاحیت ذاتی مأمور…………………………………………………………………………………………..21
هـ – تفاوت اسناد رسمی و اسناد عادی………………………………………………………………………….22
گفتار دوم: اعتباد اسناد مکتوب…………………………………………………………………………………….24
الف – اعتبار سند به مفهوم اعم……………………………………………………………………………………24
ب – اعتبار سند به مفهوم مقاومت در برابر انکار و تردید…………………………………………………………25
ج – اعتبار سند به مفهوم قابلیت استناد یا تحمیل مفاد سند…………………………………………………..25
1- اعتبار سند نسبت به امضاکننده و قائم مقام………………………………………………………………….25
2- اعتبار سند نسبت به اشخاص ثالث…………………………………………………………………………….26
د – اعتبار نسخه های اسناد…………………………………………………………………………………………27
مبحث دوم: اسناد الکترونیکی……………………………………………………………………………………….28
گفتار اول: داده پیام……………………………………………………………………………………………………30
الف: داده الکترونیکی………………………………………………………………………………………………….30
ب: داده پیام الکترونیکی………………………………………………………………………………………………31
گفتار دوم: امضای الکترونیکی………………………………………………………………………………………..34
الف: مفهوم امضاء الکترونیکی………………………………………………………………………………………..34
ب: انواع امضاهای الکترونیکی………………………………………………………………………………………..42
1- امضای دیجیتالی……………………………………………………………………………………………………43
2- امضاء با بکارگیری ویژگی های زیست سنجی (امضای بیومتریک)…………………………………………..44
3- امضاء با رمزنگاری سری مشترک………………………………………………………………………………..45
4- امضاء با قلم الکترونیکی (قلم نوری)…………………………………………………………………………….46
5- امضای الکترونیکی ساده………………………………………………………………………………………….46
6- امضای الکترونیکی مطمئن……………………………………………………………………………………….47
گفتار سوم: اعتبار اسناد الکترونیکی……………………………………………………………………………….52
الف) اعتبار حقوقی اسناد الکترونیکی……………………………………………………………………………..52
1- ارزش اثباتی دلیل الکترونیکی عادی……………………………………………………………………………55
2- ارزش اثباتی دلیل الکترونیکی مطمئن………………………………………………………………………….57
ب) اصول حقوقی حاکم بر جنبه اثباتی امضای الکترونیکی……………………………………………………..60
1- اصل پذیرش امضای الکترونیکی…………………………………………………………………………………60
2- اصل برابری آثار امضای دستی و امضای الکترونیکی…………………………………………………………61
3- اصل عدم تبعیض بین امضای ساده و مطمئن…………………………………………………………………62
4- اصل برابری داده پیام با نوشته………………………………………………………………………………….62
5- اصل اصیل بودن داده پیام………………………………………………………………………………………..65
فصل دوم: شیوه رسمی سازی اسناد الکترونیکی
مبحث اول: مفاهیم و مراجع صدور گواهی الکترونیکی در حقوق تطبیقی…………………………………….68
گفتار اول: مفهوم، وظایف و کارکردهای گواهی الکترونیکی…………………………………………………….69
الف: مفهوم گواهی الکترونیکی…………………………………………………………………………………….69
ب) وظایف مراجع گواهی الکترونیکی………………………………………………………………………………72
ج) کاربرد زیرساخت کلید عمومی………………………………………………………………………………….73
گفتار دوم: سیستم ایالت متحده امریکا و اتحادیه اروپا راجع به گواهی الکترونیکی…………………………74
1- دفاتر صدور گواهی الکترونیکی…………………………………………………………………………………75
2- موارد مورد نیاز برای گواهی های واجد شرایط……………………………………………………………….78
3- کارکردهای گواهی الکترونیکی…………………………………………………………………………………79
4- مسئولیت مراکز صدور گواهی الکترونیکی…………………………………………………………………….80
5- تعهدات مراکز صدور گواهی الکترونیکی……………………………………………………………………….81
6- لغو گواهی الکترونیکی………………………………………………………………………………………….81
7- اعتبار گواهی های خارجی…………………………………………………………………………………….82
8- دسترسی به بازار……………………………………………………………………………………………….84
9- اصول بازار داخلی………………………………………………………………………………………………..84
مبحث دوم: مراجع صدور گواهی الکترونیکی در حقوق ایران…………………………………………………..85
گفتار اول: صدور گواهی الکترونیکی………………………………………………………………………………85
الف – پیشینه گواهی الکترونیکی…………………………………………………………………………………87
ب – اهداف و چگونگی ایجاد مراکز صدور گواهی الکترونیکی………………………………………………….89
گفتار دوم: مراکز صدور گواهی الکترونیکی ایران………………………………………………………………..92
الف – مرکز صدور گواهی الکترونیکی ریشه……………………………………………………………………..92
1- مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه………………………………………………………………..93
2- مرکز بانکی صدور گواهی الکترونیکی ریشه………………………………………………………………..94
ب – مراکز صدور گواهی میانی…………………………………………………………………………………..96
ج – دفاتر ثبت گواهی الکترونیکی………………………………………………………………………………..98
1- صدور گواهی الکترونیکی……………………………………………………………………………………..100
2- ابطال گواهی الکترونیکی…………………………………………………………………………………….101
1-2- شرایط ابطال………………………………………………………………………………………………..101
2-2- روال ابطال گواهی الکترونیکی……………………………………………………………………………102
3-2- مهلت ابطال…………………………………………………………………………………………………103
فصل سوم: ارتباط بین علامت تجاری و امضای الکترونیکی
مبحث اول: علامت تجاری و آثار آن……………………………………………………………………………..105
گفتار اول: علامت تجاری و ویژگی های آن…………………………………………………………………….106
الف) تعاریف………………………………………………………………………………………………………..106
ب) معیار علائم تجاری……………………………………………………………………………………………109
ج) خصوصیات و ویژگی های علامت تجاری……………………………………………………………………110
1- جدید بودن علامت تجاری…………………………………………………………………………………….110
2- ابتکاری بودن علامت تجاری………………………………………………………………………………….111
3- عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری (علامت نباید گمراه کننده باشد)……………………………………112
4- قابلیت نقل و انتقال علامت تجارتی…………………………………………………………………………113
گفتار دوم: گونه های علائم تجاری……………………………………………………………………………..114
الف) انواع علائم تجاری………………………………………………………………………………………….114
1- کلمات………………………………………………………………………………………………………….115
2- اعداد یا ترکیبی از کلمات و شماره ها……………………………………………………………………..115
3- طرح ها…………………………………………………………………………………………………………115
4- رنگ ها…………………………………………………………………………………………………………115
5- اصوات………………………………………………………………………………………………………….116
6- علائم بویایی………………………………………………………………………………………………….116
7- علائم سه بعدی……………………………………………………………………………………………..116
8- کلمات و اصطلاحات خارجی………………………………………………………………………………..117
ب) انواع علائم تجاری براساس ویژگی تمایزبخشی علائم………………………………………………..117
1- علائم خیالی…………………………………………………………………………………………………118
2- علائم دلبخواهی…………………………………………………………………………………………….118
3- علائم دلالت کننده…………………………………………………………………………………………..118
4- علائم توصیفی……………………………………………………………………………………………….119
5- علائم نوعی یا جنسی……………………………………………………………………………………..119
ج) تقسیم بندی علائم از جهات دیگر…………………………………………………………………………120
1- علائم بیانی و قابل کتابت (نامگذاری ها)…………………………………………………………………120
1-1- واژه های زبان رایج………………………………………………………………………………………..120
2-1- نو واژه (نئولوژیسم)……………………………………………………………………………………….120
3-1- نام های خانوادگی و نام های مستعار………………………………………………………………….121
2- اعداد، حروف و حروف اختصاری…………………………………………………………………………….121
1-2- اعداد………………………………………………………………………………………………………..121
2-2- حروف……………………………………………………………………………………………………….122
3- علائم تصویری………………………………………………………………………………………………..122
4- علائم غیرمادی……………………………………………………………………………………………….122
گفتار سوم: آثار و کارکردهای ثبت علامت تجاری…………………………………………………………….123
الف) آثار ثبت علامت تجاری…………………………………………………………………………………….123
ب) کارکرد علامت تجاری………………………………………………………………………………………..125
مبحث دوم: ارتباط بین امضای الکترونیکی و علامت تجاری…………………………………………………127
گفتار اول: خصوصیات امضای الکترونیکی……………………………………………………………………..127
گفتار دوم: خصوصیات علامت تجاری…………………………………………………………………………..129
گفتار سوم: وجوه تشابه امضای الکترونیکی و علامت تجاری………………………………………………130
پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………..134
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………136
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………..136
کتب و مقالات……………………………………………………………………………………………………..136
اسناد و مقررات…………………………………………………………………………………………………..144
منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………..144
کتب و مقالات…………………………………………………………………………………………………….144
اسناد و مقررات………………………………………………………………………………………………….147
منابع اینترنتی……………………………………………………………………………………………………149
چکیده:
سرعت حیرت آور، هزینه پایین و وجود توجیهات قابل قبول اقتصادی استفاده سیستمهای اینترنتی و الکترونیکی در قراردادهای تجاری و حتی غیر تجاری، قراردادهای الکترونیکی را جایگزین قراردادهای سنتی قرارداده و با شتاب غیر قابل باوری فراگیر شده است و در حوزه مسائل مختلف حقوقی برای قضات و حقوقدانان چالش جدی ایجاد کرده است و باعث وضع مقررات ویژه در سطح داخلی و بینالمللی گردید. اصلیترین چالش اعتبار اسناد این قراردادها میباشد رسمی سازی اسناد الکترونیکی یکی از مهمترین دلایل و نشانههای روی آوری مردم به قراردادهای الکترونیکی است و باعث برخورداری چایگاه ویژه برای اسناد الکترونیکی در کنار اسناد مکتوب شده است. اسناد الکترونیکی از لحاظ مفهوم، مبنا و جایگاه متفاوت و مستقل از اسناد مکتوب نمی باشند و فقط در فضای سایبری منعقد میشوند و قابل رؤیت نمیباشند. قانونگذار کشورها در سطح ملی و بینالمللی به دلیل مزایای که قراردادهای الکترونیکی دارند اعتبار اسناد الکترونیکی را همسطح اسناد مکتوب دانستهاند. حال با توجه به مطالب بالا باید دید روند رسمی سازی اسناد الکترونیکی چگونه است. قانونگذار ایران از بعضی جهات اسناد الکترونیکی را همتراز با اسناد رسمی فرض کرده است. با این تفاوت که اسناد رسمی در مراجع مقرر قانونی منعقد میشوند ولی اسناد الکترونیکی فقط امضای الکترونیکی گواهی میشود. بنابراین مقررات کشور ایران و امریکا بر خلاف بعضی از کشورها صرف امضای الکترونیکی را کافی و بینیاز از گواهی امضاء ندانستهاند. همچنین از آنجایی که خصوصیت اصلی امضای الکترونیکی و علائم تجاری، ویژگی تمایز بخشی آنها میباشد در قراردادهای الکترونیکی که خود قرارداد و انجام قرارداد در محیط اینترنتی انجام میشود، میتوان امضای الکترونیکی را به عنوان علامت تجاری ثبت نمود.
برای دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1